Een maas in de Amerikaanse wetgeving over schone lucht speelt automakers in de kaart. Om Volkswagen te vervolgen voor het sjoemelschandaal met dieselmotoren, kan Justitie in de VS niet zomaar de strafrechtelijke route kiezen.
Je manipuleert software in een dieselauto bewust om ervoor te zorgen dat de uitstoot van vervuilende stoffen bij een laboratoriumtest laag is en daarbuiten hoog. Je geeft dat ook toe. Een makkie voor openbare aanklagers in de Verenigde Staten, zou je danken. Nailed!
Helaas is het niet zo eenvoudig, stellen juridische experts tegenover zakenkrant The Wall Street Journal. Wat blijkt? Bij de zogenoemde Clean Air Act uit 1970 is, onder druk van de autolobby, specifiek een uitzondering gemaakt voor strafrechtelijke vervolging van autobedrijven. Anders gezegd: sjoemelen met milieutests is juridisch toegestaan.
Vervolging Volkswagen
Activisten in de VS dringen aan op aanscherping van de wet en de Democratische Senator Richard Blumenthal is daarop ingesprongen. “We zullen wetgeving introduceren om de maas in de wet te dichten”, zegt hij tegen de WSJ.
Maar hoe moet het Amerikaanse ministerie van Justitie verder in de zaak tegen Volkswagen? Een mogelijkheid is om een civiele zaak te beginnen om boetes opgelegd te krijgen; verantwoordelijke individuen zouden dan in ieder geval gevrijwaard zijn van gevangenisstraffen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl